Köpvillkor
Dessa villkor gäller för köp av varor på www.costercopenhagen.se som levereras till Sverige. Köp av varor på www.costercopenhagen.se regleras av rådande svenska lagar.
www.costercopenhagen.se ägs och drivs av Coster Copenhagen A/S.
VAT nr. 33 35 53 15 (härefter benämnd "Coster Copenhagen eller www.costercopenhagen.se")
COSTER COPENHAGEN (huvudkontor)
Dageloekkevej 40
3050 Humlebaek
Danmark
E-post: webshop@costercopenhagen.com
- Beställning
www.costercopenhagen.se är öppen 24 timmar om dygnet - 7 dagar i veckan. Det kan hända att vi stänger hemsidan för underhåll. Du kan endast göra inköp när hemsidan är öppen och tillgänglig.
För att handla på www.costercopenhagen.com måste du vara 18 år gammal och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Du väljer de varor som du vill köpa och lägger dem i kundvagnen/korgen. Du kan redigera innehållet i kundvagnen fram till beställningstillfället och du kan kontinuerligt kontrollera varornas innehåll och pris. Eventuella extra kostnader som frakt- eller bankkortsavgifter, beräknas när det är dags att betala.
När du är redo att beställa klickar du på "Gå till kassan" där du anger namn, adress, e-mail, telefonnummer, betalningsmetod och väljer leveransmetod. Du kan ändra innehållet i kundvagnen tills du bekräftar ditt köp genom att klicka på knappen "Beställ och betala".
Vi betalar eventuella kreditkortsavgifter för alla onlinebeställningar.
1.1 Orderbekräftelse
När du beställer en vara från oss får du en orderbekräftelse som visar att vi har mottagit din beställning. Det är först när du har fått en orderbekräftelse från oss som ett bindande konsumentköpsavtal har ingåtts.
- Betalning
Coster Copenhagen tar emot betalningar med alla VISA-kort, alla MasterCard betalningskort, ApplePay, GooglePay, Klarna samt Swish. Beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.
Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms.
Coster Copenhagen använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS.
2.1 Klarna
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
2.2 Villkor för Klarna som betalningsmetod
Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.
Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
2.2.1 Kostnader och avgifter
Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
2.2.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.
2.3 Swish
Genomför ditt köp med betalning genom Swish. Vid val av betalsätt Swish måste du öppna Swish-appen på din mobila enhet. Kontrollera att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Följ därefter instruktionerna för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse.
Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.
Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto.
- Frakt och leverans
3.1 Leveransmetod
Hos Coster Copenhagen sänder vi med Postnord och UPS beroende på vilken leveransmetod du önskar.
Vi använder försäkrade leveransmetoder som innebär att du mottar ett spårningsnummer när vi har skickat din beställning.
Information om att leveransen har skickats aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning. När paketet finns att hämta hos ombud aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning.
Vid uthämtning av paket ska giltig legitimation uppvisas.
Om Coster Copenhagen förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad.
3.2 Leveranspris
När vi sänder med Postnord har du alltid gratis leverans till postombudet.
Om du önskar hemleverans eller expressleverans sänder vi med UPS.
Ordinarie hemleverans kostar 49 kronor och express hemleverans kostar 96 kronor vid köp över 1000 kronor och 149 kronor vid lägre köp.
3.3 Leveranstid
Post Nord Accesspoint - 2-3 arbetsdagar
UPS Standard Home Delivery - 3-5 arbetsdagar
UPS Express Home Delivery - 1-2 arbetsdagar
- Ångerrätt
Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum.
När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.
Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.
Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.
För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.
Du har som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångerrätten eller öppet köp är tillämpbar på varan.
4.1 Returadress:
Om du ångrar ditt köp måste varorna returneras till:
Coster Copenhagen A/S
Bakkegaardsvej 408
DK-3050 Humlebaek
Danmark
Returer/ Coster Copenhagen
Vid retur bör du se till att varorna är ordentligt paketerade. Du har ansvaret för paketet / varorna tills vi mottar dem. Behåll därför kvittot för köpt frakt och spårningsnumret tills vi har bekräftat att vi har mottagit paket. Du står för returkostnaderna som i förbindelse med returen.
NOTERA
Vi ber dig att skriva "RETUR" med stora bokstäver på paketet som ska returneras.
Dokumentation av ditt köp- och returformulär
Du måste bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annat bevis för ditt köp. Det underlättar dessutom behandlingen av din retur om du bifogar ett ifyllt returformulär.
- Återbetalning
När vi har mottagit varorna i din retur kontrollerar vi dem och återbetalar det ursprungliga köpbeloppet för varorna (inklusive fraktkostnader). Beloppet återbetalas alltid genom samma betalningsmetod som du använde för att betala för den ursprungliga beställningen. Om du till exempel har betalat med kort, kommer din beloppet återbetalas till det kortet.
5.1 Värdeminskning
Observera att du kan gå miste om hela eller delar av det ursprungliga köpbeloppet. Detta kan ske om vi bedömer att produktens värde har minskats som följd av att:
- Luktar av parfym eller andra starka dofter
- Har blivit utsatta för rök
- Har tvättats eller utsatts för kemikalier
- Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
- Har spår av hår från pälsdjur
- Du har använt produkten
- Produkten har skadats medan du har varit ansvarig för den
Du ansvarar endast för värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa egenskaper och funktion. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt som du skulle göra i en fysisk butik.
Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.
För att få hela beloppet i retur gäller samma regler som vid köp i en fysisk butik.
Du kan självklart prova produkterna, men vänligen observera att vi endast kan ta emot returnerade produkter om de är oanvända, otvättade och kompletta med alla etiketter och taggar. Vi rekommenderar även att du returnerar varan i originalemballaget. Om din(a) produkt(er) har ett speciellt emballage och det saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning.
- Reklamation - Fel på varan
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen som ger dig som konsument rätt till att åberopa fel på varan i 3 år efter köpet genomfördes. Du kan antingen få en felaktig vara reparerad eller ersatt, få köpbeloppet återbetalat eller bli erbjuden en prisnedsättning, allt beroende på den specifika situationen. För att reklamationen ska anses giltigt krävs det givetvis att felet som åberopas inte beror på felaktig användning av varan eller annat har gjorts som har gett skada på varan.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.
En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på webshop@costercopenhagen.com där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet. Använd gärna vårt formulär för klagomål/retur. Det är inget krav, men det underlättar vår hantering av din retur och minskar på sätt tiden att hantera returen.
Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.
Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Om reklamationen inte är godkänd står du själv för alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för att returnera varan efter att vi har granskat den. Kom ihåg att produkten alltid ska skickas i ett lämpligt emballage och att spara att kvittot för försändelsen. Eftersom du bär ansvaret för paketet/varorna tills vi har mottagit dem bör du spara kvittot och spårningsnumret.
Produkten ska skickas till:
Coster Copenhagen A/S
Bakkegårdsvej 408
DK-3050 Humlebaek
Danmark
Returer/ Coster Köpenhamn
Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
- Presentkort
Det är möjligt att köpa presentkort på hemsidan. När du köper ett presentkort godkänner du också köpvillkoren. Presentkort kan köpas och användas för onlineköp.
Betalningar med presentkort kan endast göras med de ovannämnda betalningsmetoder som hemsidan tillhandahåller. Presentkortet utfärdas av Coster Copenhagen A/S.
Presentkortet kan användas för att betala hela eller delar av din beställning. Om presentkortets värde inte täcker det totala beloppet för den önskade beställningen kan mellanskillnaden betalas med någon av de andra betalningsmetoderna som vi accepterar.
Om din onlinebeställning både innehåller presentkort och fysiska varor dras beloppet för presentkortet från ditt konto vid köptillfället, medan beloppet för de fysiska varorna debiteras från ditt konto när varorna skickas.
Presentkortet skickas elektroniskt och kan användas omedelbart efter utfärdandet.
Presentkortet är giltigt i 3 år från inköpsdatumet. Ett presentkort omfattas av samma ångerrätt som köp av fysiska produkter. Efter utgångsdatumet kan presentkortet lösas in ytterligare noll-tolv (0-12) månader utan kostnad. Presentkort som är äldre än fyra (4) år från inköpsdatumet kan inte användas, återaktiveras eller lösas in mot kontanter.
Vi tar inget ansvar för utfärdade presentkort. Du som kund bär ansvaret för presentkortet och därmed även risken för presentkortets förlust, stöld, missbruk eller liknande.
Coster Copenhagen förbehåller sig rätten att löpande och utan förvarning göra ändringar i villkoren beträffande presentkort. De aktuella villkoren går att läsa på hemsidan.
Om du har några frågor rörande ditt presentkort kan du kontakta vår kundtjänst via e-mail på: customerservice@costercopenhagen.com
- Förbehåll
Tekniska eller typografiska fel kan förekomma vår hemsida. Vi kan därför komma att utan förvarning göra ändringar löpande och förbehåller oss våra rättigheter vid sådana fel.
Vi kan utan förvarning komma att ändra köpvillkoren som berör alla framtida beställningar på hemsidan.
- Immateriella rättigheter
Innehållet och de produkter som säljs på hemsidan skyddas bl.a. av Coster Copenhagens upphovsrätter, mönster och varumärken samt våra licensgivares upphovsrätt. Det gäller funktioner, mjukvara, texter, bilder, filmer, ljud, varumärken, design och liknande. Det är därför inte tillåtet att kopiera, modifiera, publicera eller återpublicera material från hemsidan.
Innehållet på hemsidan får inte reproduceras eller lagras. Om du vill använda delar av innehållet på hemsidan eller annat material som innehas av oss måste du ha tillstånd från Coster Copenhagen innan du använder det.
Både namnen och varumärkena, Coster Copenhagen och CC Heart by Coster Copenhagen och alla relaterade namn, logotyper, produkter och mönster samt rättigheterna till dem tillhör Coster Copenhagen A/S och får inte användas utan att ett skriftligt tillstånd från Coster Copenhagen är upprättat.
- Force Majeure
Genom att besöka och beställa från vår hemsida accepterar du att händelser som ligger utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, strejker, lockouter eller andra fackliga konflikter (oavsett om de involverar vår arbetsstyrka eller andra parter), brister i transportnätverk, naturkatastrofer, pandemier (inklusive COVID-19 i sin nuvarande kända form såväl som eventuella framtida varianter som kan uppstå och orsaka produktionsförseningar eller svårigheter att leverera i tid), krig, upplopp, civila oroligheter, avsiktlig skada, efterlevnad av lag eller myndighetsordning, regel, bestämmelse eller instruktion, svårighet att få godkännanden, särskilda import- och exportlicenser, olyckor, haveri av anläggningar eller maskiner, energibrist, brand, översvämning, storm eller försummelse av leverantörer eller underleverantörer, vilket förhindrar att avtalet fullgörs i tid ("Force Majeure"), kan innebära att leveranstiden för våra tjänster förlängs med den period vilken händelsen Force Majeure och dess effekter omfattar. Vi meddelar dig omedelbart om eventuella leveransförseningar i händelse av Force Majeure.
- Integritet
För att kunna göra en beställning på www.costercopenhagen.se måste du uppge följande information om dig:
Namn
Adress
E-postadress
Telefon- / mobilnummer
Uppgifterna ovan lagras i 7 år, varefter de raderas, tillsammans med information om de varor du köpt, se. Bokföringslagen 7 kap. 2 §. Om du skapar ett konto för att i framtiden snabbare kunna genomföra beställningar kommer dina person- och beställningsuppgifter inte att raderas om du inte ber oss att göra det.
För mer information om din integritet hänvisar vi till vår integritetspolicy.
- Cookies
Genom att besöka www.costercopenhagen.se godkänner du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator som samlar information om ditt besök och känner igen din dator vid nästa besök. En cookie är inget program och innehåller inga virus.